[dropcap size=small]a[/dropcap]rt+bits to międzynarodowy festiwal prezentujący zjawiska z pogranicza sztuki, designu i technologii. Wydarzenie skupia twórców i badaczy pracujących w obszarze nowych mediów, działań w sieci i eksperymentów technologicznych. W 2015 roku będzie to już trzecia edycja festiwalu, która uświetni w wyjątkowy sposób obchody 150 rocznicy nadania praw miejskich Katowicom. Większość wydarzeń odbędzie się w nowej siedzibie Akademii Sztuk Pięknych, powstałej z myślą o multimedialnych przedsięwzięciach na duża skalę.

- Reklama -


Festiwal odbędzie się 13-15.11.2015 w Katowicach.

W ramach tegorocznej edycji  planowane są:

  • wystawa główna
  • wystawa prac dyplomowych studentów Akademii Sztuk Pięknych
  • wykłady
  • panele dyskusyjne
  • warsztaty
  • performance audiowizualny
  • pokazy filmów i animacji
  • afterparty

Bloki tematyczne:

  • Cyfrowa przestrzeń publiczna
    Miniaturyzacja technologii, mobilne media i nieustanne podłączanie do Sieci nowych rodzajów urządzeń sprawiły, że komputer przestał być samoistnym obiektem. Wraz z narastającym rozproszeniem cyfrowych narzędzi powstają nowe zjawiska społeczne i nowe możliwości zaangażowania obywatelskiego.
  • Wizualizacja danych
    Rosnąca liczba informacji w Sieci wymusza powstanie nowych narzędzi, ułatwiających budowanie czytelnych i atrakcyjnych komunikatów. Coraz większą wagę zyskuje zagadnienie pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji dużych zbiorów danych. Interesującym aspektem tego procesu jest jego wpływ na model wytwarzania wiedzy w społeczeństwie sieci.
  • Kultura hackowania
    Hackerstwo rozumieć można jako biegłość w obsłudze współczesnych, fizycznych i cyfrowych narzędzi, znajomość zasad ich działania i umiejętność przekształcania ich na własne potrzeby. Tego typu techniczne kompetencje są podstawą dla działalności krytycznej, społecznej i artystycznej prezentowanej w ramach panelu.
  • Design Spekulatywny
    Wobec szybkiego tempa zmian społecznych i technologicznych rolą projektowania nie jest już tylko rozwiązywanie dzisiejszych problemów, lecz także przewidywanie nowych zjawisk i sytuacji. Design staje się czymś więcej, niż tylko narzędziem, kształtując sposób myślenia o najbliższej przyszłości.
  • Klasyka Nowych Mediów
    W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat nowe media zyskały status pełnoprawnego gatunku twórczości artystycznej. Kluczowe dla historii nowych mediów realizacje zaprezentowane zostaną w formie specjalnie przygotowanej publikacji, uzupełnionej o panel dyskusyjny i projekcję video wybranych prac.

Zaproszeni goście:

  • Lev Manovich
    Lev Manovich jest autorem wielu książek, wśród nich „Języka Nowych Mediów” – publikacji okrzykniętej „najbardziej sugestywnym i najszerszym ujęciem historii mediów od czasów Marshalla McLuhana”. Manovich jest profesorem w Graduate Center, City University of New York oraz dyrektorem Software Studies Initiative, jednostki zajmującej się analizą i wizualizacją big data. W 2013 roku jego nazwisko pojawiło się na liście 25 osób kształtujących przyszłość designu.
  • Stefanie Posavec
    Mieszka i pracuje w Londynie, dokąd przeniosła się ze Stanów Zjednoczonych, by w 2004 roku ukończyć studia z zakresu projektowania komunikacji. Pracuje jako designer, podejmując inicjatywy związane z danymi, począwszy od ich wizualizacji i projektowania informacji, po ilustracje i instalacje realizowane na potrzeby rozmaitych klientów. Jej zainteresowania oscylują wokół wizualnych sposobów reprezentacji języka, literatury i danych liczbowych. Jej prace były częścią wielu międzynarodowych wystaw.
  • Moritz Stefaner
    Moritz Stefaner pracuje z „prawdą i pięknem” na pograniczu wizualizacji danych, estetyki informacji i interakcji. Dzięki doświadczeniom z zakresu kognitywistyki i projektowania interfejsów stara się zachować równowagę pomiędzy estetyczną i analityczną metodą opisu złożonych zjawisk. Poszukując nowych sposobów patrzenia na duże zbiory danych współpracował między innymi z OECD, Światowym Forum Ekonomicznym, Skype, dpa, FIFA oraz Towarzystwem Wspierania Nauki im. Maxa Plancka.
  • Niklas Roy
    Niklas Roy to twórca pochodzący z Berlina, który wykorzystuje sztukę do badania technologii. Sam siebie przedstawia jako ‘wynalazcę rzeczy bezużytecznych”, choć wierzy, że sztuka jest niezbędna dla utrzymania równowagi w prawidłowo funkcjonującym społeczeństwie. Jego prace mają postać mechanicznych rzeźb, interaktywnych performansów i elektronicznych urządzeń. Współorganizował szereg warsztatów z pogranicza sztuki oraz elektroniki, automatyki czy robotyki. Jest autorem wielu interdyscyplinarnych projektów, między innymi instalacji „Instant Art Career” współtworzonej wraz z Kati Hyyppä i zaprezentowanej na katowickim Street Art Festiwal 2013. Dzięki niej dziesiątki osób wcieliło się w rolę artystów, którzy mogli stworzyć obrazy wystawione następnie w galerii i sprzedane podczas licytacji
  • Superflux
    Superflux to studio projektowe założone przez Anab Jain oraz Jona Arderna, badające obszary, w których najnowsze technologie łączą się z codziennym życiem i otaczającym nas światem. Superflux to projekt brytyjsko-indyjski. Choć studio jest zlokalizowane w Londynie, w równym stopniu czerpie ze swoich korzeni umiejscowionych w mieście Ahmedabad. Jego twórcy pracują nad projektami, które uznają rzeczywistość szybko zmieniającego się świata i projektowanie bez zaprzeczania jego niestałości. Studio bada wpływ nowo powstających  interakcji i za pomocą szybkiego prototypowania i szkiców multimedialnych szuka odpowiedzi na nie w postaci nowych produktów i usług.
  • Dietmar Offenhuber
    Dietmar Offenhuber jest adiunktem w Northeastern University w Bostonie na wydziale Sztuki, Projektowania i Polityki Publicznej. Posiada doktorat z urbanistyki MIT, tytuł magistra w Media Arts and Sciences MIT Media Lab oraz tytuł inżyniera-architekta Politechniki w Wiedniu. Obszar jego badań obejmuje odpowiedzialność w projektowaniu ze szczególnym uwzględnieniem jego udziału w zarządzaniu przestrzenią miejską i dyskursie obywatelskim.
  • NAND Studio
    Studio założone przez Steffena Fiedlera, Jonasa Loha & Stephana Thiela, zajmujące się projektowaniem interakcji, wizualizacją danych oraz designem generatywnym. Tworząc produkty i usługi NAND stawia na bliską współpracę multidyscyplinarnych zespołów i ośrodków badawczych, łącząc innowacyjne strategie projektowania i najnowsze technologie. Członkowie studia wykładają na Wydziale Projektowania Interakcji berliń­skiej BTK, Wydziale Projektowania Interakcji FHP w Poczdamie oraz Wydziale Architektury Uniwersytetu Bauhausu w Weimarze.
  • Simone Rebaudengo
    Designer, inżynier interakcji we Frog w Szanghaju. Bada relacje między obiektami sieciowymi i ich interakcjami z ludźmi. Laureat nagród Best in Show, Best in Engaging Interaction Awards 14 oraz Speculative Design Core 77.
  • Florian Born
    Projektant interakcji. Absolwent University of the Arts in Bremen, aktualnie student komunikacji wizualnej University of the Arts Berlin. Skupia się na łączeniu świata fizycznego i wirtualnego oraz na nowych technologiach i kreatywnym programowaniu.
  • Drzach&Suchy
    Drzach jest architektem, pracuje w Zurichu, studiował na ETH Zurich i na GSD Harvard University. Realizował projekty w Nowym Jorku, Berlinie, Zurichu i Basel. Łączy sztukę i design tworząc unikalne meble i powierzchnie wystawowe.
    Suchy to kryptograf i inżynier oprogramowania, studiował na ETH Zurich i na Carnegie Mellon University. Realizował projekty w Zurichu, Pittsburghu i New Bruswick (NJ) eksperymentuje z hologramami i transformatą Fouriera.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj