[dropcap size=small]a[/dropcap]rt+bits to międzynarodowy festiwal prezentujący zjawiska z pogranicza sztuki, designu i technologii. Wydarzenie skupia twórców i badaczy pracujących w obszarze nowych mediów, działań w sieci i eksperymentów technologicznych. W 2015 roku będzie to już trzecia edycja festiwalu, która uświetni w wyjątkowy sposób obchody 150 rocznicy nadania praw miejskich Katowicom. Większość wydarzeń odbędzie się w nowej siedzibie Akademii Sztuk Pięknych, powstałej z myślą o multimedialnych przedsięwzięciach na duża skalę.
- Reklama -
Festiwal odbędzie się 13-15.11.2015 w Katowicach.
W ramach tegorocznej edycji planowane są:
- wystawa główna
- wystawa prac dyplomowych studentów Akademii Sztuk Pięknych
- wykłady
- panele dyskusyjne
- warsztaty
- performance audiowizualny
- pokazy filmów i animacji
- afterparty
Bloki tematyczne:
- Cyfrowa przestrzeń publiczna
Miniaturyzacja technologii, mobilne media i nieustanne podłączanie do Sieci nowych rodzajów urządzeń sprawiły, że komputer przestał być samoistnym obiektem. Wraz z narastającym rozproszeniem cyfrowych narzędzi powstają nowe zjawiska społeczne i nowe możliwości zaangażowania obywatelskiego. - Wizualizacja danych
Rosnąca liczba informacji w Sieci wymusza powstanie nowych narzędzi, ułatwiających budowanie czytelnych i atrakcyjnych komunikatów. Coraz większą wagę zyskuje zagadnienie pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji dużych zbiorów danych. Interesującym aspektem tego procesu jest jego wpływ na model wytwarzania wiedzy w społeczeństwie sieci. - Kultura hackowania
Hackerstwo rozumieć można jako biegłość w obsłudze współczesnych, fizycznych i cyfrowych narzędzi, znajomość zasad ich działania i umiejętność przekształcania ich na własne potrzeby. Tego typu techniczne kompetencje są podstawą dla działalności krytycznej, społecznej i artystycznej prezentowanej w ramach panelu. - Design Spekulatywny
Wobec szybkiego tempa zmian społecznych i technologicznych rolą projektowania nie jest już tylko rozwiązywanie dzisiejszych problemów, lecz także przewidywanie nowych zjawisk i sytuacji. Design staje się czymś więcej, niż tylko narzędziem, kształtując sposób myślenia o najbliższej przyszłości. - Klasyka Nowych Mediów
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat nowe media zyskały status pełnoprawnego gatunku twórczości artystycznej. Kluczowe dla historii nowych mediów realizacje zaprezentowane zostaną w formie specjalnie przygotowanej publikacji, uzupełnionej o panel dyskusyjny i projekcję video wybranych prac.
Zaproszeni goście:
- Lev Manovich
Lev Manovich jest autorem wielu książek, wśród nich „Języka Nowych Mediów” – publikacji okrzykniętej „najbardziej sugestywnym i najszerszym ujęciem historii mediów od czasów Marshalla McLuhana”. Manovich jest profesorem w Graduate Center, City University of New York oraz dyrektorem Software Studies Initiative, jednostki zajmującej się analizą i wizualizacją big data. W 2013 roku jego nazwisko pojawiło się na liście 25 osób kształtujących przyszłość designu. - Stefanie Posavec
Mieszka i pracuje w Londynie, dokąd przeniosła się ze Stanów Zjednoczonych, by w 2004 roku ukończyć studia z zakresu projektowania komunikacji. Pracuje jako designer, podejmując inicjatywy związane z danymi, począwszy od ich wizualizacji i projektowania informacji, po ilustracje i instalacje realizowane na potrzeby rozmaitych klientów. Jej zainteresowania oscylują wokół wizualnych sposobów reprezentacji języka, literatury i danych liczbowych. Jej prace były częścią wielu międzynarodowych wystaw. - Moritz Stefaner
Moritz Stefaner pracuje z „prawdą i pięknem” na pograniczu wizualizacji danych, estetyki informacji i interakcji. Dzięki doświadczeniom z zakresu kognitywistyki i projektowania interfejsów stara się zachować równowagę pomiędzy estetyczną i analityczną metodą opisu złożonych zjawisk. Poszukując nowych sposobów patrzenia na duże zbiory danych współpracował między innymi z OECD, Światowym Forum Ekonomicznym, Skype, dpa, FIFA oraz Towarzystwem Wspierania Nauki im. Maxa Plancka. - Niklas Roy
Niklas Roy to twórca pochodzący z Berlina, który wykorzystuje sztukę do badania technologii. Sam siebie przedstawia jako ‘wynalazcę rzeczy bezużytecznych”, choć wierzy, że sztuka jest niezbędna dla utrzymania równowagi w prawidłowo funkcjonującym społeczeństwie. Jego prace mają postać mechanicznych rzeźb, interaktywnych performansów i elektronicznych urządzeń. Współorganizował szereg warsztatów z pogranicza sztuki oraz elektroniki, automatyki czy robotyki. Jest autorem wielu interdyscyplinarnych projektów, między innymi instalacji „Instant Art Career” współtworzonej wraz z Kati Hyyppä i zaprezentowanej na katowickim Street Art Festiwal 2013. Dzięki niej dziesiątki osób wcieliło się w rolę artystów, którzy mogli stworzyć obrazy wystawione następnie w galerii i sprzedane podczas licytacji - Superflux
Superflux to studio projektowe założone przez Anab Jain oraz Jona Arderna, badające obszary, w których najnowsze technologie łączą się z codziennym życiem i otaczającym nas światem. Superflux to projekt brytyjsko-indyjski. Choć studio jest zlokalizowane w Londynie, w równym stopniu czerpie ze swoich korzeni umiejscowionych w mieście Ahmedabad. Jego twórcy pracują nad projektami, które uznają rzeczywistość szybko zmieniającego się świata i projektowanie bez zaprzeczania jego niestałości. Studio bada wpływ nowo powstających interakcji i za pomocą szybkiego prototypowania i szkiców multimedialnych szuka odpowiedzi na nie w postaci nowych produktów i usług. - Dietmar Offenhuber
Dietmar Offenhuber jest adiunktem w Northeastern University w Bostonie na wydziale Sztuki, Projektowania i Polityki Publicznej. Posiada doktorat z urbanistyki MIT, tytuł magistra w Media Arts and Sciences MIT Media Lab oraz tytuł inżyniera-architekta Politechniki w Wiedniu. Obszar jego badań obejmuje odpowiedzialność w projektowaniu ze szczególnym uwzględnieniem jego udziału w zarządzaniu przestrzenią miejską i dyskursie obywatelskim. - NAND Studio
Studio założone przez Steffena Fiedlera, Jonasa Loha & Stephana Thiela, zajmujące się projektowaniem interakcji, wizualizacją danych oraz designem generatywnym. Tworząc produkty i usługi NAND stawia na bliską współpracę multidyscyplinarnych zespołów i ośrodków badawczych, łącząc innowacyjne strategie projektowania i najnowsze technologie. Członkowie studia wykładają na Wydziale Projektowania Interakcji berlińskiej BTK, Wydziale Projektowania Interakcji FHP w Poczdamie oraz Wydziale Architektury Uniwersytetu Bauhausu w Weimarze. - Simone Rebaudengo
Designer, inżynier interakcji we Frog w Szanghaju. Bada relacje między obiektami sieciowymi i ich interakcjami z ludźmi. Laureat nagród Best in Show, Best in Engaging Interaction Awards 14 oraz Speculative Design Core 77. - Florian Born
Projektant interakcji. Absolwent University of the Arts in Bremen, aktualnie student komunikacji wizualnej University of the Arts Berlin. Skupia się na łączeniu świata fizycznego i wirtualnego oraz na nowych technologiach i kreatywnym programowaniu. - Drzach&Suchy
Drzach jest architektem, pracuje w Zurichu, studiował na ETH Zurich i na GSD Harvard University. Realizował projekty w Nowym Jorku, Berlinie, Zurichu i Basel. Łączy sztukę i design tworząc unikalne meble i powierzchnie wystawowe.
Suchy to kryptograf i inżynier oprogramowania, studiował na ETH Zurich i na Carnegie Mellon University. Realizował projekty w Zurichu, Pittsburghu i New Bruswick (NJ) eksperymentuje z hologramami i transformatą Fouriera.
- Reklama -